Ранкова гімнастика та методика проведення

Ранкова гімнастика використовується для налаштовування організму дитини на робочий стан. Удома вона зазвичай повинна проводитися щоденно, у тому числі у вихідні та святкові дні за такою схемою: нетривала ходьба у бадьорому темпі або нетривалий біг у повільному темпі, потім — загальнорозвивальні вправи (зі старшими дітьми бажано з предметами), на завершення — біг у середньому або повільному темпі, який змінюється ходьбою з вправами на поновлення дихання.
 

Комплекс ранкової гімнастики містить від 4-5 вправ у молодших дітей до 6-8 — у старших дошкільників, кількість повторень кожної вправи теж поступово збільшується з 4-6 до 8-10 повторень.Тривалість ранкової гімнастики складає до 10 хвилин.

Вимоги до відбору вправ для ранкової гімнастики:

  • вправи повинні бути простими й доступними для дітей, відповідати особливостям їхнього віку і не вимагати великих витрат енергії;
  • вправи мають бути різноманітними за видами рухів й охоплювати різні великі групи м'язів;
  • бажано більше впроваджувати імітаційні вправи та вправи з предметами.

Для проведення ранкової гімнастики велике значення має створення відповідних умов: у теплу пору року її найкраще проводити на майданчику, захищеному від вітру, восени або взимку — у чистому, світлому, добре провітреному приміщенні.

Головна вимога до одягу дітей — він не повинен заважати рухам і спричинювати перегрівання або переохолодження організму.

Украй важливо привчати дітей до правильного дихання під час виконаний фізичних вправ: вони повинні дихати глибоко, без значних затримок, носом; вдих супроводжує рухи, що розширюють грудну клітку і випрямляють тулуб, видих — рухи, які звужують грудну клітку.

Рухи стають більш досконалими, якщо вони виконуються під музичний супровід. Музика впливає на емоції дітей, створює у них певний настрій, сприятливо діє на виразність дитячих рухів, які можуть бути чіткими, енергійними, легкими, плавними або спокійними. Музика може зумовлювати велику амплітуду рухів або, навпаки, викликати їх стриманість у виконанні. Таке розмаїття у виконанні рухів сприяє тому, що діти починають рухатися більш координовано, невимушено, ритмічно.

Обов'язковою умовою при цьому слід вважати виконання ранкової гімнастики дітьми разом із батьками. Дорослий демонструє вправу без пояснення 1—2 рази, потім — з уповільненням окремих частин вправи й відповідним поясненням. При цьому важливо позначати словами напрямок руху окремими частинами тіла.


Як уже зазначалося вище, більшість вправ потребує дихання носом. Під час видиху в деяких вправах діти можуть проговорювати разом з дорослими короткоскладові слова. Це допомагає усвідомленому оволодінню рухом. Після закінчення ранкової гімнастики слід дати стислу позитивну оцінку, яка допомагає закріпити вимоги до техніки виконання вправи й створити позитивні емоції. Загальнорозвивальні вправи можуть виконуватись із використанням предметів та без них, на лаві й біля стінки, з різних вихідних положень (стоячи, сидячи, лежачи) і в різних шикуваннях.

Виконання загальнорозвивальних вправ із предметами викликає у дітей інтерес до занять, значною мірою впливає на засвоєння рухів, розвиток сенсорики, рухових здібностей. Усі вправи з предметами потребують роботи пальців рук. Це активізує діяльність аналізаторних систем, впливає на розвиток мовлення, на інтелектуальний розвиток у цілому. Активні дії з предметами під час виконання вправ сприяють пізнанню кольору, ваги, форми, якості матеріалів тощо.

Під час укладання комплексів ранкової гімнастики вправи доцільно розташовувати таким чином:
1)   спеціальні дихальні вправи;
2)   вправи для рук і плечового поясу;
3)   повороти тулуба, нахили в сторони і вперед;
4)   вправи для ніг із вихідного положення стоячи;
5)   вправи для ніг і черевного преса із вихідного положення лежачи на спині або сидячи;
6)   вправи для тулуба із вихідного положення лежачи на животі.

Група

Кількість вправ

Дозування

вправ

(кількість

повторень)

Тривалість бігу

Кількість стрибків

Тривалість

ранкової гімнастики

у середньому темпі

у повільному темпі

Перша

молодша

3-4

4-5

15-20 с

до 50 с

8-10

4-5 хв.

Друга

молодша

4-5

5-6

20-25 с

до 1 хв.

12

5-6 хв.

Середня

5-6

6-8

25-30 с

до 1 хв. 30 с

16

6-8 хв.

Старша

6-7

8-10

30-35 с

до 2 хв.

20

8-10 хв.

Підготовча до школи

7-8

10-12

40-45 с

до 3 хв.

24

10-12 хв.

 

 

Орієнтовні комплекси вправ ранкової гімнастики для дітей 2-6 років

 

«Ялинка» (перша молодша група)

Ходьба за вихователем у колоні по одному зі зміною темпу (30 сек), біг у середньому темпі (20 сек), ходьба. Шикування у коло.

1.         «Велика ялинка» – піднімання рук вгору.

В.п. - стійка ноги на ширині ступні, руки опущені вниз. 1-2 – підняти руки через сторони вгору, показати, яка «висока ви­росла ялинка» (вдих);

3-4 - опустити руки через сторони вниз, які «в ялинки довгі гілки» (видих). Руки над головою, подивитися на них. Повторити 4-5 разів у повільному темпі.

2.         «Ялинка гілками хитає» — рухи прямими руками вгору та вниз.

В.п. - стійка ноги на ширині ступні, руки в сторони на рівні плечей.

1-4 - рухи прямими руками вгору і вниз. Повторити 4-5 разів у середньому темпі.

3.         «Маленька ялинка» - присідання, з рухами прямих рук вперед.

В.п. - стійка ноги на ширині ступні, руки опущені вниз. 1-2 – присісти, руки вперед, показати, яка «маленька ялинка» (видих); 3-4 - підвестися у в.п. (вдих). Присідати на всій ступні. Повтори­ти 4 рази у повільному темпі.

«Дощик пішов і діти побігли додому», біг (35 сек) у повільному темпі. Ходьба (25 сек) з поступовим уповільненням темпу.

 

Вправи з прапорцями (друга молодша група)

Шикування дітей в колону по одному. Ходьба звичайна чергується з ходьбою на носках, як «мишка» (45 сек.). Біг у середньому темпі (25 сек.), ходьба. Шикування в коло обличчям до середини.

1.         Піднімання рук вгору ( «піднімаємо прапорці над головою» ).

В.п. - основна стійка, руки з прапорцями опущені вниз.

1-3 - підняти руки через сторони вгору, помахати прапорцями над головою (вдих);

4 - опустити прапорці вниз (видих). Прапорці над головою, подивитися на них. Повторити 6 разів у повільному темпі.

2.         Нахили тулуба вперед («опустимо прапорці вниз»).

В.п. - те ж саме.

1-2 - нахилити тулуб вперед-вниз, схрестити прапорці нижче колін

(видих);

3-4 - випрямитися у в.п. (вдих). Під час нахилу ноги в колінах не згинати. Повторити 6 разів у середньому темпі.

3.         Повороти тулуба («піднімемо прапорці в сторони» ).

В.п. - стійка ноги нарізно, руки з прапорцями опущені вниз.

1 - повернути тулуб вправо, руки з прапорцями в сторони (вдих);

2 - повернутися у в.п., руки опустити вниз (видих);

3-4 - те саме в ліву сторону. При поворотах п'ятки з підлоги не піднімати. Повторити 4-6 разів у середньому темпі.

4. Стрибки на обох ногах («пострибаємо з прапорцями» ).

В.п. - зімкнута стійка, руки з прапорцями в сторони. Стрибки на місці на обох ногах, виконуючи відведеними в сторону руками змахи вгору і вниз. Стрибати м'яко, дихати рівномірно. Повторити 12 разів. Біг у середньому темпі (25 сек.), прапорці тримати у правій руці. Ходьба (30 сек.) у повільному темпі, підняти руки з прапорцями в сторони та опустити вниз (6-8 разів). Звичайна ходьба.

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправи з великим м'ячем (середня група)

Шикування дітей в колону по одному за зростом. Ходьба із зміною темпу (40 сек.). Ходьба з високим підніманням стегна, як «конячка» (25 сек.). Біг у середньому темпі (ЗО сек.), ходьба. Шикування в кілька колон із заведенням ланок.

1. Піднімання м'яча вгору, за голову.

В.п. - основна стійка, м'яч тримати обома руками, опущени­ми вниз.

1-2 - підняти м'яч вгору, за голову, торкнутися ним потилиці (вдих); 3-4 - опустити м'яч у в.п. (видих). Піднімаючи м'яч вгору, про­гнутися упоперек. Повторити 6-8 разів у повільному темпі.

2.         Нахили тулуба в сторони.

В.п. - стійка ноги нарізно, м'яч на голові, підтримується руками.

  1. - нахилити тулуб вправо (видих);
  2. - повернутися у в.п. (вдих);

3-4 - те саме вліво. Під час нахилу, п'ятки з підлоги не піднімати. Повторити 6-8 разів у середньому темпі.

3.         Нахили тулуба вперед.

В.п. - стійка на колінах, м'яч біля грудей. 1-2 - нахилити тулуб вперед, сісти на п'ятки, торкнутися м'ячем підлоги перед колінами (видих);

3-4 - випрямитися у в.п. (вдих). Під час нахилу руки прямі. Повторити 6-8 разів у повільному темпі.

4.         Повороти тулуба.

В.п. — стійка ноги нарізно, руки з м'ячем внизу.

  1. - повернути тулуб праворуч, підняти м'яч вперед (вдих);
  2. - повернутися у в.п. (видих);

3-4 - те саме вліво. Руки прямі, п'ятки з підлоги не піднімати. Повторити 6-8 разів у середньому темпі.

5. Стрибки на обох ногах (пострибаємо, як м'ячик).

В.п. - зімкнута стійка, м'яч перед грудьми. Стрибки на обох ногах. Повторити 16 разів.

Біг у середньому темпі (30 сек.). Ходьба (35 сек.) у повільному темпі з підніманням рук в сторони (8 разів). Звичайна ходьба.

 

Вправи з обручем (старша група)

Шикування дітей в колону по одному за зростом. Ходьба чітким кроком, як «спортсмени» (30 сек.). Ходьба (35 сек.) на зовнішньому та внутрішньому боці ступні (руки на поясі). Біг (35 сек.) у середньому темпі, ходьба. Перешикування в 3-4 колони (через центр поворотом направо або наліво).

1.         Піднімання обруча вгору.

В.п. — основна стійка, обруч вертикально біля стегон, обхват зовні.

  1. - підняти обруч вгору над головою (вдих);
  2. - опустити обруч за спину, згинаючи руки (видих);
  3. - підняти обруч вгору (вдих);
  4. — опустити обруч у в.ц. (видих). Обруч над головою, подивитися на нього. Повторити 8 разів у повільному темпі.

2.         Нахили тулуба вперед.

В.п. - стійка ноги нарізно, обруч вертикально біля стегон.

  1. - нахилити тулуб вперед, покласти обруч на підлогу (видих);
  2. - випрямитися (вдих);
  3. - нахилити тулуб вперед-зниз, взяти обруч (видих):
  4. - випрямитися у в.п. (вдих). Ноги в колінах не згинати. Повто­рити 8 разів у середньому темпі.

3.         Повороти тулуба.

В.п. — сидячи на підлозі, ноги нарізно, обруч вертикально перед грудьми.

  1. - повернути тулуб вправо, поставити обруч на підлогу праворуч (видих);
  2. - повернутися у в.п. (вдих);

3-4 - те саме в ліву сторону. Повторити 8 разів у середньому темпі.

4.         Піднімання ніг вгору.

В.п. - лежачи на спині, обруч горизонтально на рівні грудей. 1-2 - підняти ноги вгору, торкнутися колінами обруча (вдих); 3-4 - опустити ноги на підлогу (видих). Піднімати ноги прямі. Повторити 8-10 разів у повільному темпі.

5.         Нахили тулуба в сторони.

В.п. - стійка ноги нарізно, обруч над плечима горизонтально до підлоги.

1 - підняти обруч вгору над головою (вдих);

  1. - нахилити тулуб вліво (видих);
  2. - випрямити тулуб, обруч над головою (вдих);
  3. - повернутися у в.п. (видих);

5-8 - те саме вправо. Повторити 6-8 разів у повільному темпі.

6. Стрибки.

В.п. - основна стійка, руки на поясі, обруч на підлозі біля носків ніг.

  1. - стрибок у середину обруча поштовхом обох ніг;
  2. - стрибок назад з обруча. Стрибати м'яко на носках, дихати рівномірно. Повторити 10 разів.

Біг у повільному темпі (1 хв. ЗО сек.). Ходьба (40 сек.) у повільному темпі з рухами рук: під крок правої ноги - руки в сторони, лівої - руки на пояс (8-10 разів). Звичайна ходьба.